Nasza strona korzysta z plików cookie
Serwis w celach prawidłowego funkcjonowania, statystycznych i reklamowych korzysta z plików cookie. Możesz zarządzać plikami cookie z poziomu Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies na naszej witrynie znajduje się w polityce prywatności.

Znajdź sklep w swojej lokalizacji

Jak zaprojektować garaż dobudowany do bryły domu

24
03 2020

Zaletą garażu dobudowanego do bryły domu jest to, że może powstać w dowolnym momencie, nawet gdy budynek jest użytkowany już kilka lat. Istnieje możliwość dostawienia go do prawie każdego domu. Potrzebna jest jednak odpowiednio duża posesja.

Jeśli jesteśmy właścicielami domu bez garażu, szybko okazuje się on nam potrzebny. Zamknięte miejsce postojowe dla samochodu bardzo przydaje się w naszym klimacie. Docenimy je szczególnie podczas śnieżnej zimy, gdy musimy borykać się z odśnieżaniem auta, zamarzniętymi szybami czy słabym akumulatorem. Ponadto garaż może pełnić wiele innych funkcji. Możemy w nim przechowywać przeróżne  sprzęty i narzędzia oraz wszystko to, co nie mieści się w domu. Co ważne, garaż stanowi dodatkowe zabezpieczenie przed kradzieżą. Jeśli więc nie został ujęty w projekcie, a kształt działki i miejscowy plan zagospodarowania terenu na to pozwala, bez trudu będzie można dobudować garaż do bryły domu. Należy jedynie pomyśleć o wygodnej komunikacji między domem a garażem. 

Garaż dobudowany do bryły domu – wymagania i przepisy

Najczęściej garaż dobudowuje się do bocznej ściany domu, ale można go też zaprojektować jako przylegający do frontowej elewacji, gdy jest ona odpowiednio szeroka. Najłatwiej jest dostawić bryłę garażu do ściany o najmniejszej liczbie okien lub ich pozbawionej. Konieczna jest natomiast dostateczna przestrzeń na posesji. Tylko w niektórych sytuacjach możemy pozostawić między garażem a granicą posesji jedynie 1,5 m przestrzeni. Wygodniej jest więc planować dostawienie garażu przy większej powierzchni działki.

Chcąc wybudować garaż zespolony z budynkiem, nie musimy występować o pozwolenie na budowę, a jedynie zgłosić zamiar rozpoczęcia prac w wydziale administracji architektoniczno-budowlanej, pod warunkiem jednak, że powierzchnia zabudowy nie przekracza 35 m2  – powierzchnię zabudowy liczy się po ścianach zewnętrznych. Wystarczy dołączyć do zgłoszenia szkic bryły. Jeśli jego kształt i forma będzie naruszała architekturę budynku mieszkalnego i jego konstrukcję, wówczas konieczne jest złożenie pełnego projektu budowlanego. Zanim jednak przystąpimy do realizacji garażu, warto sprawdzić zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Z tego dokumentu dowiemy się np. jaka może być maksymalna wysokość garażu, jakie pokrycie dachowe możemy zastosować oraz jaki kąt nachylenia połaci dachowej jest zalecany. Znajdują się w nim także takie informacje o minimalnych odległościach od sąsiednich działek.

Plan garażu dobudowanego do bryły domu

Powierzchnia garażu zależy od możliwości przestrzennych na posesji i naszych potrzeb. Możemy zaplanować budynek jedno- lub kilku stanowiskowy oraz powiększony o przestrzeń gospodarczą. Konieczne jest takie połączenie go z domem, aby jak najwygodniej było korzystać z tego pomieszczenia. Dlatego oprócz bramy garażowej dobrze jest zaprojektować drzwi prowadzące wprost do mieszkania. Dzięki temu nie będziemy mokli w deszczową pogodę przechodząc z samochodu do domu i szybciej przeniesiemy z niego np. zakupy. Korzystanie z zaplecza gospodarczego również będzie wówczas ułatwione. Pamiętajmy jednak, że zanim wykujemy otwór drzwiowy w ścianie nośnej należy skonsultować się z konstruktorem z uprawnieniami. Najczęściej przed wykuciem otworu trzeba wbudować odpowiednią belkę nadprożową, która przeniesie obciążenia ze stropu i wyższych kondygnacji domu na pozostałe części ściany. Wykonanie takiego dodatkowego otworu może pociągnąć za sobą również dodatkowe przeróbki, np. przełożenie w inne miejsce przewodów instalacyjnych.

Architektura i wymogi przestrzenne garażu

Garaż dostawiony do ściany domu, powinien mieć styl pasujący do architektury budynku. Aby nie odróżniał się od reszty bryły należy go wykończyć tymi samymi materiałami. Jednym z pomysłów na różnorodne wykorzystanie garażu i połączenie go z zamysłem architektonicznym domu jest stworzenie na jego dachu tarasu. Warto również garaż ocieplić, by nie nagrzewał się zbyt mocno latem.

Planując powierzchnię zabudowy bryły garażu, należy przewidzieć miejsce postojowe, swobodne trakty komunikacyjne oraz przestrzeń przeznaczoną do przechowywania. Samo stanowisko dla samochodu powinno mieć wymiary 2,5 x 5 m, przy czym odległość od boku samochodu do ściany musi wynosić minimum 0,3 m. Pamiętajmy jednak, że marki samochodów mają różne wymiary. Przyjmuje się, że samochód średniej wielkości ma długość do 4,5 m i szerokość do 1,7 m. Jak z tego wynika, minimalne wewnętrzne wymiary garaソu to 3,1 x 5,6 m, ale wygodniejszy zarówno podczas parkowania, jak i przy otwieraniu będzie większy budynek, czyli o szerokości 3,5 lub 4,5 m. Jeśli w rodzinie są dwa samochody, minimalna szerokość garażu powinna wynosić 5 m, ale większy komfort zapewni 7 m. W zależności od zaplanowanego miejsca na powierzchnię gospodarczą należy wydłużyć lub poszerzyć bryłę garażu o minimum 1,5-2 m. Według przepisów wysokość garażu w świetle konstrukcji musi wynosić minimum 2,2 m, a przewody i urządzenia instalacyjne być montowane pod sufitem 2 m. Jednak dobrze te wymiary skorygować i dostosować do najwyższych domowników – aby czuć się komfortowo, człowiek powinien mieć nad głową około 40 cm wolnej przestrzeni.

Konieczne jest zainstalowanie w budynku na tyle szerokiej bramy, aby wjazd samochodem, niezależnie czy do jedno-, czy dwustanowiskowego garażu był wygodny. Przy tym drugim rozwiązaniu można zamontować dwie bramy, co jest droższym rozwiązaniem. Pojedyncze bramy powinny mieć minimum 2,3 m szerokości i 2 m wysokości w świetle otworu. Podwójna brama garażowa dobrze, by miała 5-6 m szerokości. .

Garaż dobudowany do domu – utrudnienia techniczne

Decydując się na dobudowanie garażu do bryły domu pod uwagę trzeba wziąć utrudnienia techniczne, np. nierównomierne osiadanie nowo powstałego garażu i wpływ na istniejące już fundamenty. Mogą wówczas na styku powstawać rysy i pęknięcia. Ponadto istniejące fundamenty nie zawsze będą wstanie przenieść dodatkowe obciążenie – w tym przypadku koniecznie trzeba będzie dostawić drugą ścianę (nie zaoszczędzimy na wspólnej ścianie). Znaczenie ma również to, czy ściana, do której będzie dobudowywany garaż jest szczytowa lub czy zamontowane są w ścianie okna – ich zamurowanie znacznie ograniczy dostęp światła naturalnego do są sąsiadującego z garażem pomieszczenia. Pewne trudności przysparza także połączenie zadaszenia garażu, gdy dach nad domem jest wielospadowy. Trzeba także uważać na miejsce styku zadaszenia garażu i istniejącej ściany ze względu na możliwość zaciekania wody deszczowej.

zdjęcia: Hörmann



Czy artykuł był przydatny?

Dziękujemy. Podziel się swoją opinią.

Czy możesz zaznaczyć kim jesteś?

Dziękujemy za Twoją opinię.