Nasza strona korzysta z plików cookie Serwis korzysta z plików cookie oraz innych technologii śledzenia w celach prawidłowego funkcjonowania, wyświetlania spersonalizowanych treści i reklamy oraz analizy ruchu na witrynie żeby wiedzieć skąd pochodzą nasi użytkownicy. Możesz zarządzać plikami cookie z poziomu Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies na naszej witrynie znajduje się w Polityce Prywatności.
W dowolnym momencie, możesz dokonać zmiany swojego wyboru klikając w link Polityka Cookies w stopce strony.
Produkty

Nowa norma PN-EN 1004 dla rusztowań jezdnych. Będziemy pracować bezpieczniej!

22 11 2021

1-go grudnia br. wchodzi w życie ważna aktualizacja normy PN-EN 1004 dotyczącej rusztowań jezdnych. Celem zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa pracy na tego typu konstrukcjach, w szczególności w trakcie ich montażu oraz demontażu. Z czym dla użytkowników rusztowań przejezdnych wiążą się wprowadzane zmiany? Odpowiadamy!

Upadki z wysokości są jedną z najczęstszych przyczyn wypadków przy pracy, których konsekwencje dla zdrowia i życia poszkodowanych mogą być bardzo poważne. To dlatego ustawodawcy nieustannie pracują nad zmianami w zapisach norm dotyczących poszczególnych grup produktowych – drabin, podestów roboczych czy rusztowań. I to właśnie normy PN-EN 1004 dla tych ostatnich dotyczy najnowsza obszerna aktualizacja, która weszła w życie 1. grudnia 2021 r.

Skąd potrzeba zmian?

Eksperci zauważyli, że przy dotychczasowych zapisach w normie dotyczących konstrukcji rusztowań jezdnych oraz sposobu ich montażu, użytkownicy są niewystarczająco chronieni przed upadkiem z wysokości. Z czego to wynika? Z kolejności, w jakiej montuje się poszczególne elementy rusztowania. Najpierw montuje się ramy oraz pomost, a dopiero po wejściu na niego użytkownik zamocowuje poręcz ochronną, będąc przez chwilę niezabezpieczonym. Oczywiście na czas montażu rusztowania, powinno się korzystać z indywidualnych środków ochrony indywidualnej, ale w praktyce takie rozwiązanie niestety rzadko jest stosowane. Stąd potrzeba wprowadzenia zmian.

Nowe wytyczne mówią, że podczas budowy rusztowania poręcze i stężenia na kolejnym pomoście powinny być mocowane zawsze z pomostu poniżej, co w praktyce wydaje się trudne i wymaga od producentów rusztowań wyposażenia ich w tzw. poręcze wyprzedzające. Ich montaż oznacza jednak, że użytkownicy wchodzący na wyższy pomost przez jego uchylną klapę, są automatycznie chronieni przed upadkiem z wysokości przez wcześniej zamontowaną na nim poręcz. Sytuacja odnosi się tak samo do demontażu rusztowania, które – podobnie jak montaż – wiąże się z podwyższonym ryzykiem prac – najpierw schodzimy na pomost poniżej, demontujemy pomost nad nami i dopiero potem demontujemy wyżej zainstalowane zabezpieczenia.

Rys. 1. Opracowany system to nie tylko odpowiedź na rosnące wymagania normy, ale także znacznie szybszy i łatwiejszy niż dotychczas montaż konstrukcji – zmniejszyła się bowiem liczba pojedynczych elementów systemowych.

Rys. 1. Opracowany system to nie tylko odpowiedź na rosnące wymagania normy, ale także znacznie szybszy i łatwiejszy niż dotychczas montaż konstrukcji – zmniejszyła się bowiem liczba pojedynczych elementów systemowych.

Rama GuardMatic – sposób KRAUSE na bezpieczeństwo

Nowe wytyczne zmusiły producentów rusztowań jezdnych do rewizji dotychczasowych barierek zabezpieczających, w tym przede wszystkim sposobu ich montażu. Konstruktorzy KRAUSE opracowali innowacyjną ochronną ramę GuardMatic-System z 6 punktowym systemem mocowań, spełniającą wszystkie nowe wytyczne. Stanowi ona połączenie stężenia poziomego, ukośnego oraz listwy kolanowej, które tworzą jedną, łatwą w montażu całość. Opracowany system to nie tylko odpowiedź na rosnące wymagania normy, ale także znacznie szybszy i łatwiejszy niż dotychczas montaż konstrukcji – zmniejszyła się bowiem liczba pojedynczych elementów systemowych. Jak czytamy w materiałach producenta, czas montażu nowych modeli rusztowań jest krótszy o ok. 45% w porównaniu z poprzednim systemem. Po użyciu, stężenia ukośne mogą zostać w łatwy sposób złożone i zabezpieczone do transportu

Odległości pomiędzy pomostami

Aby montaż poręczy wyprzedzający był możliwy z niższego poziomu, nowa norma wprowadza regulację dotyczącą maksymalnych odległości między kolejnymi pomostami roboczymi. Do tej pory norma z 2005 r. dopuszczała montaż pomostów roboczych nawet w odstępie 4 metrów – teraz odległość tę ograniczono do zaledwie  2,25 metra. Co więcej, zmniejszono także wysokości, na jakiej można montować pierwszy pomost – z 4,6m do obowiązujących od teraz 3,4m. Wprowadzone zmiany sprawiają, że do użytkowania rusztowania potrzebna będzie teraz większa ilość zarówno samych pomostów, jak i zabezpieczeń w postaci poręczy oraz stężeń. Firma KRAUSE, w oferowanych przez siebie nowych rusztowaniach, dodatkowo zredukowała wymaganą odległość między pomostami do 2 m. Wszystko po to, by ich montaż był jeszcze bardziej komfortowy i bezpieczny.

Rys. 3. Aby montaż poręczy wyprzedzający był możliwy z niższego poziomu, nowa norma wprowadza regulację dotyczącą maksymalnych odległości między kolejnymi pomostami roboczymi.

Rys. 3. Aby montaż poręczy wyprzedzający był możliwy z niższego poziomu, nowa norma wprowadza regulację dotyczącą maksymalnych odległości między kolejnymi pomostami roboczymi.

Czy artykuł był przydatny?

Dziękujemy. Podziel się swoją opinią.

Czy możesz zaznaczyć kim jesteś?

Dziękujemy za Twoją opinię.

Artykuł powstał przy współpracy Krause Sp. z o.o.
Krause Sp. z o.o.

Zapisz się do newslettera

Kim jesteś?