Nasza strona korzysta z plików cookie
Serwis w celach prawidłowego funkcjonowania, statystycznych i reklamowych korzysta z plików cookie. Możesz zarządzać plikami cookie z poziomu Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies na naszej witrynie znajduje się w polityce prywatności.

Znajdź sklep w swojej lokalizacji

lub

Dlaczego warto jeść kiszonki?

listopad
Rok w ogrodzie

Kiszenie warzyw czy owoców to bardzo stara i tradycyjna metoda konserwacji oraz przechowywania zbiorów. Wypełniona jesienią kiszonymi ogórkami, pomidorami, burakami i kiszoną kapustą spiżarnia zapewni urozmaicenie zimowej kuchni. Warto jednak wiedzieć, że ten rodzaj przetworów stosowanych w diecie to również doskonały stymulator naszej odporności i dobrego samopoczucia.

Kiszonki to produkty poddane procesowi zdrowej, naturalnej fermentacji. Wykorzystuje się tu świeże warzywa i owoce, które naturalnie kwaśnieją, a przy tym zyskują nowe walory smakowe. W każdym tradycyjnym domu znane są ogórki kiszone i kapusta kwaszona, kisić jednak można niemalże wszelkie warzywa, nawet tak oryginalne jak bób, brukselka czy papryka.

Jak przeprowadzić proces kiszenia?

Większość warzyw i owoców kisimy, zalewając je solanką, czyli roztworem czystej, najlepiej przefiltrowanej wody z solą kuchenną. Standardowo stosuje się proporcję 1 łyżka stołowa na 1 litr wody. Niemniej wytrawne gospodynie mają swoje sprawdzone sposoby i sekrety proporcji oraz dodatków, które gwarantują wyjątkowy smak ukiszonych produktów – warto szukać ciekawych przepisów w internecie. Pozostawione w chłodnym i przewiewnym miejscu warzywa w solance powoli fermentują i się zakwaszają. Walory kiszonych produktów poprawiają takie składniki jak czosnek, ziele angielskie, liść laurowy, kwiatostany nasienne kopru, ziarna pieprzu, a także papryczki chilli.

Warzywa i owoce przeznaczone do kiszenia powinny być przebrane pod względem jakości, muszą być to bowiem egzemplarze zdrowe, bez nalotów, pleśni, nieobite i nienadpsute – pierwszej świeżości.

Do kiszenia nadają się niemalże wszystkie warzywa, bardzo atrakcyjne jest nie tylko kiszenie wybranych warzyw jak np. pomidory czy buraki. Niezwykle dekoracyjnie, a dodatkowo ciekawie smakowo prezentują się mieszanki kiszonkowe, gdzie z powodzeniem możemy użyć: brukselki, kalafiory, rozmaite wielokolorowe i różnokształtne papryki oraz pomidory, bakłażany, cukinie, dynie, rzodkwie i rzodkiewki, brukwie, gruszki, jabłka itp.

Bardzo atrakcyjne jest również kiszenie warzyw i owoców pokrojonych w formie sałatki. O ile popularna kapusta kiszona biała i czerwona jest już wpisana w tradycję naszej kuchni, to warto poeksperymentować z innymi mieszankami, np. modną w ostatnim czasie kimchi. Wiele ciekawych inspiracji podsuną nam tu kulinarne blogi i porady tematyczne.

Kisimy produkty w naczyniach szklanych oraz kamionkowych – na stoiskach z akcesoriami do domowej produkcji przetworów znajdziemy duży wybór funkcjonalnych naczyń w różnych wygodnych pojemnościach. W zależności, czy mają to być kiszonki przechowywane na dłużej, czy produkty kiszone na krótko można przygotowywać je w szklanych słojach albo kamionkowych garnkach.

Zdrowie w kiszonkach

W procesie fermentacji biorą udział bakterie kwasu mlekowego, które są bardzo cennym probiotykiem, doskonale wspierającym pracę naszych jelit. Mają one udział zarówno w procesie trawienia, jak i w procesie utrzymania równowagi flory jelitowej. Regularne wprowadzanie do diety kiszonek stymuluje proces trawienia. Wzrasta szybkość rozkładu produktów spożytych, jak również nie następuje proces ich zalegania. Kiszonki niwelują zaparcia i poprawiają perystaltykę jelit.

Jednocześnie jelita odpowiadają za nasze dobre samopoczucie oraz prawidłową pracę układu odpornościowego. W okresie jesienno-zimowym szczególnie warto zadbać właśnie o te dwie rzeczy – dieta bogata w kiszonki będzie doskonałym wsparciem.

Proces kiszenia zachowuje najlepsze walory warzyw i owoców. Dlatego kiszonki to bogactwo cennych witamin i minerałów zawartych w kiszonych produktach.

W zależności od tego, jakie warzywa poddaliśmy kiszeniu, znajdziemy w nich większe/mniejsze ilości takich witamin jak C (szczególnie dużo ma jej papryka czerwona), witaminy z grupy B, w tym witamina PP (bób, kalafior, kapusta, fasola), witaminy A i E (pomidor, brokuły, brukselka) czy witamina K (brokuły, brukselka, szparagi).

Jednocześnie w kiszonkach znajdziemy bardzo dużo cennych minerałów: magnez, potas, żelazo, wapń oraz związki odpowiadające za spowolnienie procesów starzenia komórek (tzw. przeciwutleniacze).

Tym samym spożywanie kiszonek, analogicznie do regularnego spożywania świeżych warzyw i owoców poprawia znacznie nasz metabolizm oraz zwiększa naszą odporność, łagodząc stany infekcyjne czy zapalne. Spożywanie kiszonek rekomendowane jest również w trakcie odchudzania.

zdjęcia: pixabay.com