Nasza strona korzysta z plików cookie
Serwis w celach prawidłowego funkcjonowania, statystycznych i reklamowych korzysta z plików cookie. Możesz zarządzać plikami cookie z poziomu Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies na naszej witrynie znajduje się w polityce prywatności.

Znajdź sklep w swojej lokalizacji

Baby leaves, czyli młode listki jako stały element diety

marzec
Rok w ogrodzie

Moda na zdrowe i dietetyczne jedzenie zwraca uwagę na jakość składników, ich walory wspierające nasz metabolizm i odporność, ale także na prostą i ekologiczną ich produkcję. Do takiej grupy produktów z powodzeniem możemy zaliczyć młode liście, a wśród nich szczególnie warte wyróżnienia w kuchni – szpinak i rukolę.

Podczas kiełkowania młoda roślina buduje liścienie tzw. liście zarodkowe, pomiędzy którymi powoli pojawiają się pierwsze liście właściwe. Zanim zacznie tworzyć łodygę te pierwsze zielone, soczyste drobne listki są istnym magazynem witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. Zdrowe, niskokaloryczne, o wyraźnym, właściwym danej odmiany aromacie beaby leaves wspaniale nadają się na wiosenne wsparcie codziennej diety.

Warto przy tej okazji przyjrzeć się możliwości uprawy młodych liści (bo nie jest rudna) we własnym zakresie, początkowo w ziołowej szklarni, a dalej w przydomowym ogródku. Nasza dieta będzie miała wtedy również wymiar ekologiczny.

Szpinak – młode listki w wybornej sałatce

Młode listki szpinaku to bogactwo witaminy C, kwasu foliowego i beta-karotenu oraz minerałów takich jak magnez, potas i żelazo. Wzbogacenie codziennej diety o młode liście szpinaku to gwarancja poprawy jakości skóry, włosów i paznokci, lepsza kondycja naczyń krwionośnych, a także regulacji pracy układu nerwowego np. kiedy pracujemy w dużym stresie.

Do przygotowania prostej sałatki z młodych liści szpinaku potrzebne będą: 120-150 g młodych liści szpinaku, filet z piersi kurczaka, 1 dojrzały granat, oliwa, rozmaryn suszony, pieprz, sól, ocet balsamiczny (najlepiej zagęszczany smakowy np. figowy).

Szpinak baby myjemy, jeśli młode listki mają długie łodyżki, odcinamy je przy nasadzie liścia. Pozostawiamy do osuszenia. Pierś z kurczaka myjemy, osuszamy, lekko rozbijamy i nacieramy pieprzem, solą oraz suszonym rozmarynem. Na patelni rozgrzewamy oliwę i smażymy pierś na rumiano z jednej i drugiej strony. Szpinak przekładamy do miski, w której będziemy serwować sałatkę. Pierś kurczaka kroimy w paseczki i dodajemy do szpinaku. Jeśli w trakcie krojenia wyciekł nam na deskę sok ze smażonego kurczaka, warto polać nim szpinak. Owoc granatu przecinamy na pół i wybieramy łyżką do zupy dojrzałe, mięsiste pestki. Całość polewamy oliwą i skrapiamy octem balsamicznym. Mieszamy.

Sałatka jest treściwym daniem sama w sobie, nie musi być serwowana z dodatkami. Doskonale nadaje się np. na lunch do pracy.

Rukola – baby leaves wyjątkowy smak zwykłej pizzy

Młode listki rukoli to istny magazyn witaminy K, która odpowiada m.in. za prawidłowe krzepnięcie krwi, ale ma również bardzo korzystny wpływ na kondycję układu stawowo-kostnego. Osoby lubiące treningi, powinny stale uwzględniać rukolę w codziennej diecie. Młode listki rukoli zawierają również dużo witaminy A oraz C, a także wapń, magnez, potas, żelazo i mangan.

Prosta, oszczędna pizza posypana gęsto świeżymy liśćmi młodej rukoli smakuje wyjątkowo i może stać się jednym z naszych ulubionych dań obiadowo-kolacyjnych. Do jej przygotowania potrzebne będą: ciasto: 320 g mąki pszennej, 160 ml wody, 20 g drożdży, 20 ml oliwy, 3 łyżeczki soli; sos: 1 łyżka przecieru pomidorowego, 1 łyżka oliwy, suszone oregano; do posypania: 1 ser mozzarella, 70 g świeżej rukoli.

W wodzie rozczyniamy drożdże i dodajemy do miski wypełnionej mąką. Dodajemy pozostałe składniki na ciasto i wyrabiamy do uzyskania jednolitej masy (możemy wykorzystać do tego robot kuchenny). Ciasto rozwałkowujemy i wykładamy na wyłożoną papierem do pieczenia blachę. W filiżance łączymy przecier pomidorowy z oliwą i dodajemy oregano. Tak przygotowanym sosem smarujemy ciasto, a następnie rozkruszamy na nim równomiernie mozzarellę. Wkładamy do rozgrzanego na 250oC piekarnika i pieczemy ok. 10 minut. Boczki muszą nieco urosnąć i zrobić się rumiane. Wyjmujemy pizzę i posypujemy gęsto, nie żałując świeżą, uprzednio umytą, rukolą.

Danie smaczne i zdrowe, doskonałe na każdą okazję.

zdjęcia: pixabay.com