Nasza strona korzysta z plików cookie Serwis korzysta z plików cookie oraz innych technologii śledzenia w celach prawidłowego funkcjonowania, wyświetlania spersonalizowanych treści i reklamy oraz analizy ruchu na witrynie żeby wiedzieć skąd pochodzą nasi użytkownicy. Możesz zarządzać plikami cookie z poziomu Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies na naszej witrynie znajduje się w Polityce Prywatności.
W dowolnym momencie, możesz dokonać zmiany swojego wyboru klikając w link Polityka Cookies w stopce strony.
Produkty

Letni, domowy autoserwis

Letni, domowy autoserwis

Jeśli chcemy, aby nasz samochód był sprawny i dobrze się prezentował, musimy dbać o niego przez cały rok. Nawet latem czeka nas wiele wyzwań związanych z pielęgnacją auta.

Zadbany samochód zawsze będzie dobrze wyglądał, bez względu na markę czy model. Chociaż latem nie musimy martwić się o błoto, sól drogową czy śnieg, to nie należy zaniedbać pielęgnacji auta, gdyż jest wiele innych czynników, które pogarszają stan karoserii. Ponadto upalne dni mogą negatywnie wpływać na funkcjonowanie samochodu. Jeśli więc chcemy uniknąć awarii i drogich napraw, to niezbędna jest odpowiednia konserwacja oraz regularne sprawdzanie istotnych elementów.

MYCIE AUTA…

Latem podstawową czynnością jest mycie samochodu, nie tylko ze względu na wygląd – kurz może dostać się do wnętrza silnika. O ile mamy taką możliwość, najbezpieczniej jest wykonać tę pracę samodzielnie. Ta metoda utrzymania auta w dobrej formie jest oczywiście czasochłonna, ale jednocześnie najtańsza. Aby nie uszkodzić karoserii, zawsze wybierajmy odpowiednie kosmetyki samochodowe. Nie należy stosować płynów do mycia naczyń. Chociaż pienią się tak jak szampony samochodowe i dobrze radzą sobie z tłustymi zabrudzeniami, to niestety mogą spowodować matowienie lakieru. Niektóre płyny do naczyń mogą również mieć w swoim składzie ocet, który przyspiesza korozję. Nie wykorzystujmy także innych preparatów myjących, które znajdziemy w domu, ponieważ mogą być one agresywne chemicznie – kwasy albo zasady spowodują korozję, a wybielacze odbarwią lakier. Do czyszczenia samochodu wybierajmy więc wyłącznie środki specjalnie do tego przeznaczone. Ich skład został tak opracowany, aby z łatwością usuwać nawet uciążliwe zabrudzenia oraz chronić lakier przed rdzewieniem. Planując mycie samochodu, powinniśmy ponadto wyposażyć się w miękkie ściereczki czy gąbki, wiadro oraz lateksowe rękawiczki, które zabezpieczą nasze dłonie. Uwaga! Samochód możemy myć w miejscach tylko do tego przeznaczonych. Za mycie pod blokiem, a nawet na własnej posesji, gdy nie jest do tego przystosowana, grozi nam mandat. Jednak nie znaczy to, że nie możemy wyczyścić auta pod domem. Gdy na posesji wykonana jest kanalizacja, do której spływa brudna woda lub stosowny zbiornik bezodpływowy, to pracę tę możemy wykonać.

…W KILKU KROKACH

Latem do mycia samochodu warto wybierać szampony z woskiem, ponieważ w nieinwazyjny sposób pomogą nam usunąć z karoserii i innych elementów samochodu przyschnięte insekty, ponadto nie zostawią smug. Mycie samochodu zaczynamy od spłukania samochodu wodą pod ciśnieniem, aby pozbyć się kurzu, zaschniętego błota, piasku czy żwiru. W ten sposób unikniemy ewentualnych zarysowań lakieru. Szampon rozcieńczmy z wodą w proporcjach zalecanych przez producenta. Zbyt mała ilość preparatu spowoduje, że nasza praca będzie nieefektywna, natomiast zbyt duża, że preparat odłoży się na mytej powierzchni i powstaną smugi oraz zacieki. Przed użyciem środka należy wstrząsnąć butelką, aby składniki aktywne znalazły się w całej jego objętości. Samochód myjemy gąbką, wykonując koliste ruchy. Zaczynamy od dachu i przechodzimy na boki. Czyszczoną powierzchnię spłukujemy wodą, również zaczynamy od dachu. Wykonajmy to dokładnie, gdyż pozostawione resztki detergentów mogą spowodować powstawanie smug, które popsują cały efekt. Karoserię wycieramy do sucha za pomocą ściereczki z mikrofibry lub irchy bądź ściągaczki do wody. Nie pozostawiajmy samochodu do samoistnego wyschnięcia, gdyż zacieki zniweczą nasz trud. Pamiętajmy, że nie należy myć rozgrzanego samochodu. Szybko wysychający detergent w połączeniu z niedokładnie spłukanym brudem skutkuje trudnymi do usunięcia plamami i zaciekami. Ponadto duże różnice temperatur powodują niebezpieczne naprężenia metalu i szyb.

ODKURZANIE I PRANIE

Zanim weźmiemy się za czyszczenie tapicerki, odkurzamy wnętrze, włącznie z przestrzeniami pod fotelami (najlepiej je poprzesuwać), zagłębieniami tapicerki, kieszeniami drzwi, schowkami, tylną półką oraz bagażnikiem. Jeśli mamy tapicerkę tekstylną, do jej wyczyszczenia stosujemy odpowiedni środek, który usunie nie tylko plamy, ale i nieprzyjemne zapachy. Najwygodniejszy jest preparat w sprayu. Wystarczy spryskać powierzchnię, odczekać kilka minut i wyczyścić ją szczotką lub szmatką – wykonujemy ruchy zbierające, a nie wcierające. Na koniec odkurzamy tapicerkę. W ten samym sposób możemy również wyczyścić boczki drzwi, a także podsufitkę. Tapicerka i pozostałe skórzane elementy wymagają nie tylko czyszczenia, ale również impregnacji. Warto wybierać preparaty, którą łączą obie te cechy. Nanosimy je okrężnymi ruchami za pomocą ściereczki z mikrofibry. Gumowe dywaniki najlepiej wytrzepać, a później umyć strumieniem wody prosto ze szlaucha.

NIEZBĘDNE ZABIEGI

Dbanie o samochód latem to nie tylko regularne mycie, musimy również wymienić płyny samochodowe, a przede wszystkim płyn do spryskiwaczy. Ten zimowy nie najlepiej będzie spełniał swoje zadania, ale wręcz może brudzić szyby. Wysokie, letnie temperatury źle wpływają na substancje w nim zawarte, przez co jego skuteczność jest znacznie mniejsza. Wymieńmy również zużyte pióra w wycieraczkach. Sprawne będą dobrze zbierały wodę podczas letnich burz, skutecznie także oczyszczą szybę spryskaną płynem do spryskiwaczy. Dobra widoczność przekłada się na bezpieczeństwo na drodze! Skontrolujmy poziom oleju – zbyt niski spowoduje, że silnik będzie niedostatecznie chroniony, co może doprowadzić do przedwczesnego zużycia lub nawet zatarcia – oraz płynu hamulcowego i chłodniczego. Sprawdźmy ciśnienie w oponach. Zbyt niskie w kontakcie z gorącą jezdnią może spowodować rozerwanie opony. Ponadto rozgrzana, a później mokra po deszczu nawierzchnia powoduje, że bardzo łatwo stracić w takich warunkach przyczepność, wydłuża się również znacząco droga hamowania. Upewnijmy się, czy mamy niezbędne akcesoria np. trójkąt, apteczkę, kamizelkę i gaśnicę – czyli wszystko, co zagwarantuje nam bezpieczeństwo na wypadek kolizji.

DETALE NA BŁYSK

Aby jazda była komfortowa, zadbajmy o wnętrze. Na początek wszystko wyjmujemy z auta. Śmieci od razu wyrzucamy! Warto trzymać się podstawowych zasad sprzątania, czyli z góry na dół i od środka do zewnątrz. Jako pierwsze myjemy więc szyby, lusterka, zegary i wyświetlacze LCD. Pielęgnacji wymagają także elementy z tworzyw sztucznych. Najbezpieczniej jest używać środka przeznaczonego do konkretnego materiału. Możemy wybierać wśród sprayów, pianek, mleczek i balsamów. Do czyszczenia otworów wentylacyjnych przyda się sprężone powietrze, które można wykorzystać też do usuwania kurzu z trudno dostępnych szczelin. Zakonserwujmy również uszczelki – najwygodniejszy będzie preparat z dozownikiem z gąbki.

O CO JESZCZE WARTO ZADBAĆ

Czyszczenie wnętrza samochodu to także dobra okazja, by oczyścić układ klimatyzacji. Oczywiście jego przeglądy należy wykonywać co ok. 2 lata w specjalistycznym warsztacie, ale samodzielnie również możemy odświeżyć „klimę” za pomocą specjalnego preparatu. Jest on łatwy w użyciu. Wystarczy puszkę umieścić we wnętrzu i na kilkanaście minut pozostawić samochód uruchomiony. Nie trzeba niczego demontować. Jeśli jeszcze tego nie zrobiliśmy, to jak najszybciej wymieńmy opony zimowe na letnie! Pamiętajmy, aby przed wyjazdem za granicę zrobić dokładny przegląd samochodu. Uwaga! Latem problemem w samochodzie może być zmniejszona sprawność akumulatora – wysokie temperatury przyczyniają się do pogorszenia jego stanu. Dlatego parkujmy auto w zacienionych miejscach. Dobrą praktyką jest wożenie ze sobą kabli rozruchowych. Warto również przykrywać deskę rozdzielczą srebrną matą.


Zapisz się do newslettera

Kim jesteś?