Znajdź sklep w swojej lokalizacji

Wegetariańskie burgery na grilla – zdrowa alternatywa dla hamburgerów

lipiec
Rok w ogrodzie

Grillowanie w sezonie letnim to jedna z najpopularniejszych przyjemności, jakie możemy sobie zafundować we własnym ogrodzie. Aby urozmaicić grillowy jadłospis i jednocześnie podążyć za modą na unikanie mięsa, proponujemy smaczne i zdrowe warzywne burgery.

Przygotowanie warzywnych burgerów nie wymaga więcej zaangażowanie niż standardowych mięsnych. Jedyną rzeczą, jaką należy wziąć pod uwagę, to nieco większa ilość produktów składowych. Warzywa bowiem mają znacznie więcej soku, mniej kleistą konsystencję i aby przygotować z nich oraz ładnie uformować zgrabne burgery będą wymagały dodania kilku lepkich składników.

„Krwiste” burgery z buraka

Burak jest bardzo dobrą bazą do przygotowania smacznego burgera, ma wyraźny słodkawy smak i świetnie imituje czerwień wołowego mięsa. Aby przygotować smacznego burgera (4 sztuki) potrzebne będą: 4 średnie buraki, 1 ząbek czosnku (przepuszczony przez praskę), 1/2 szklanki ugotowanej kaszy kuskus, 1 jajko, 2 łyżki mąki kukurydzianej, 1/2 łyżeczki mielonej kolendry, 1/4 łyżeczki mielonego kuminu, łyżeczka prażonego białego sezamu, kilka gałązek zielonej kolendry, sól i świeżo mielony pieprz.


Buraki obieramy, myjemy, osuszamy i ścieramy na grubej tarce (odciskamy z soku, jeśli są bardzo soczyste). Dodajemy ugotowany kuskus (kuskus zalewa się jedynie wrzątkiem i pozostawia na ok. 7 minut, kasza wchłania wodę, pęcznieje i jest gotowa do użycia), mąkę, jajko oraz przyprawy, a także drobno posiekaną kolendrę.

Formujemy kształtne, płaskie kotlety i grillujemy najlepiej na posmarowanej oliwą tacce lub lekko zawinięte również naoliwioną folią aluminiową, tak by nie rozpadły się w trakcie przyrządzania.

Do wygodnego formowania burgerów, zarówno tych warzywnych, ale również klasycznych mięsnych, warto zaopatrzyć się w specjalnie w tym celu oferowane akcesorium kuchennepraktyczną prasę do hamburgerów. Dzięki niej w łatwy sposób wykonamy kształtnego, o odpowiedniej grubości burgera, a każdy kolejny będzie miał ten sam wymiar i estetykę.

Buraczanego burgera można serwować ze zdrowymi bułkami żytnimi czy grahamowymi w towarzystwie dużej ilości warzyw (obowiązkowo sałata, ogórek, młoda cebulka i pomidor) i koniecznie aromatycznych ziołowych sosów na bazie jogurtu.

Delikatny burger marchewkowy z ciecierzycą

Ta wersja warzywnego burgera przypadnie do gustu wszystkim tym, którzy lubią burgery drobiowe – standardowego chickenburgera. Burger, którego bazą jest marchewka jest delikatniejszy w smaku, słodkawy, doskonale pasuje do pszennej bułeczki w towarzystwie warzyw i dipu na bazie awokado (guacamole).

Do przygotowania burgera z marchewki potrzebne będą: 4 marchewki, puszka lub słoik gotowanej ciecierzycy w zalewie, 1 łyżka mąki kukurydzianej, 1 szklanka ugotowanej kaszy jaglanej, 1 ząbek czosnku i 1 cm kawałek imbiru (przepuszczone przez praskę), 1 jajko, 2 łyżeczki wędzonej papryki, szczypta pieprzu cayenne, kilka gałązek zielonej pietruszki, sól i pieprz.

Burgery przygotowujemy podobnie jak te z buraka. Marchewkę ścieramy na grubych oczkach. Ciecierzycę odsączamy i blendujemy na gęstą masę. Składniki kolejno mieszamy ze sobą, dodajemy mąkę, jajko, kaszę jaglaną, przyprawy i na koniec pociętą drobno natkę pietruszki. Formujemy kotleciki, podobnie jak wyżej warto wesprzeć się praktyczną praską do hamburgerów.

Grillujemy na tacce lub owinięte posmarowaną wcześniej oliwą folią aluminiową.

Warzywne burgery mogą być również serwowane na talerzu, niekoniecznie w bułce. Doskonale smakują same np. z sosem jogurtowo-ogórkowo-koperkowym.


zdjęcia: Landmann, Browin, fotolia.com