Nasza strona korzysta z plików cookie Serwis korzysta z plików cookie oraz innych technologii śledzenia w celach prawidłowego funkcjonowania, wyświetlania spersonalizowanych treści i reklamy oraz analizy ruchu na witrynie żeby wiedzieć skąd pochodzą nasi użytkownicy. Możesz zarządzać plikami cookie z poziomu Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies na naszej witrynie znajduje się w Polityce Prywatności.
W dowolnym momencie, możesz dokonać zmiany swojego wyboru klikając w link Polityka Cookies w stopce strony.
Produkty

Pilarka spalinowa – zimowa konserwacja z zasadami

grudzień Rok w ogrodzie

Pilarka spalinowa przyda się w każdym gospodarstwie domowym. Dzięki niej na przykład przygotujemy drewno na opał. Aby służyła nam wiele lat, musimy o nią odpowiednio dbać, a zimowe wieczory są doskonałe na przeprowadzenie prac konserwacyjnych.

Zimą w ogrodzie niewiele się dzieje, warto więc ten czas wykorzystać na serwisowanie narzędzi, aby były praca nimi zawsze była efektywna i bezpieczna. W przypadku pilarki spalinowej podstawowe prace konserwacyjne możemy wykonać samodzielnie. Pamiętajmy jednak, aby zawsze stosować się do zaleceń producenta zawartych w instrukcji obsługi. Uwaga! Wszystkie prace przeprowadzamy w rękawicach ochronnych. Ponadto wymieniamy wszystkie uszkodzone elementy, ponieważ mogą stanowić dla nas zagrożenie. 

Konserwacja pilarki spalinowej – niezbędne czynności

Demontaż osłon pilarki. Aby sprawdzić stan techniczny poszczególnych elementów pilarki, a także w celu ich oczyszczenia, najpierw należy zdjąć osłony. Śruby w pokrywie rozrusznika odkręcamy kluczem uniwersalnym. Czyścimy szczeliny zdjętej osłony oraz łopaty wentylatora za pomocą płaskiego pędzla, przyda się także sprężone powietrze.

Sprawdzenie sprężyny rozrusznika. Zwróćmy uwagę na przegrodę, która oddziela zewnętrzną pokrywę od koła zamachowego. Zabrudzone elementy przecieramy pędzelkiem po zwolnieniu mocowania. Po usunięciu zanieczyszczeń przykręcamy z powrotem osłonę.

Czyszczenie elementów. Zdejmujemy pokrywę cylindra, czyścimy ją z obu stron oraz okolice cylindra, jego żebra i komory gaźnika. Zsuwamy sprężynę mocującą filtr powietrza. Lekkie zabrudzenia z filtra usuwamy pędzelkiem, a gdy jest mocno zanieczyszczony, myjemy go ciepłą wodą z dodatkiem płynu do naczyń.

Kontrola świecy. Aby sprawdzić stan świecy, zdejmujemy jej zabezpieczenie i wykręcamy ją z cylindra. Czyste elektrody i odpowiednia odległość elektrody bocznej od centralnej (najczęściej 0,5 mm) oznaczają, że świeca jest w dobrym stanie. Ewentualne naloty możemy usunąć drucianą szczotką.  

Konserwacja sprzęgła. Demontujemy osłonę sprzęgła i prowadnicę z łańcuchem. Nagromadzone wióry usuwamy pędzelkiem lub sprężonym powietrzem. Następnie sprawdzamy stan taśmy hamulca bezpieczeństwa – zużytą wymieniamy! Montując ponownie prowadnicę, przełóżmy ją o 180o (góra – dół) – będzie równomiernie się zużywała. Oczywiście zanim to zrobimy, oczyszczamy jej rowek i otwór doprowadzający olej smarujący. 

Ostrzenie łańcucha. Zużyty łańcuch ma krótkie oczka, a zęby na swoich dłuższych bokach mają mniej niż 4 mm. Często też zęby mają oznaczenie, gdzie kończy się ich żywotność. Zaleca się, aby ostrzyc łańcuch przed każdorazowym uzupełnieniem paliwa w pilarce. Pierwszą czynnością jest nałożenie prowadnika pilnika na łańcuch. Ustawiamy pilnik na prowadniku pod odpowiednim kątem i ostrzymy zęby. Uwaga! Pilnik trzymamy obiema rękoma! Prowadnica musi być unieruchomiona! Ponadto łańcuch nie może zwisać ani być zbyt mocno naciągnięty – prawidłowo założony łańcuch powinien przylegać do prowadnicy na całym obwodzie i dać się przesuwać po niej swobodnym ruchem ręki.

Podstawowe czynności. Oczywiście dolewamy olej, paliwo i sprawdzamy poprawnie działanie włącznika zapłonu.

zdjęcie tytułowe: AdobeStock 

Zapisz się do newslettera

Kim jesteś?