Znajdź sklep w swojej lokalizacji

Nowalijki z ogrodu – tylko ze świeżym, pachnącym chlebem

maj
Rok w ogrodzie

Smak dzieciństwa, smak wiosny, smak witamin, można by tak mnożyć określenia na te młodziutkie, świeże, pierwsze warzywa z ogrodu, jakimi są nowalijki. Czym jednak byłby ich smak bez towarzystwa pachnącego, ciepłego chleba?

Jak tylko pojawią się w naszej kuchni młode rzodkiewki, szczypior, koper, sałata, koniecznie podejmijmy próbę samodzielnego wypieku chleba. Bez znaczenia, czy zdecydujemy się na biały pszenny, czy z wieloziarnisty mąki mieszanej, czy wręcz razowy – postępując zgodnie z przepisem okaże się, że zadanie wcale nie jest trudne. Niepowtarzalne walory smakowe samodzielnie pieczonego chleba i zapach, który zawita w naszej kuchni zrekompensują wszelkie trudy i z dużym prawdopodobieństwem wypiek pieczywa stanie się w naszym domu tradycją.

Jasny, pulchny chleb z grubą, rumianą skórką

Już na samą myśl o takim chlebie, leci ślinka. Przepis ten jest na tyle łatwy, że ciasta na wypiek nie trzeba wyrabiać, co znacznie ułatwia i zmniejsza czas naszej pracy.  Do przygotowania chleba potrzeba: 400 g mąki pszennej, 15-20 g świeżych drożdży, 2 łyżeczki soli, 1 łyżeczka cukru, 300 ml wody, garstka otrębów.

Do wygodnej w mieszaniu miski wsypujemy mąkę, sól i cukier. Drożdże rozczyniamy w wodzie i dodajemy do miski z mąką. Mieszamy wszystkie składniki do uzyskania gęstej, klejącej masy. Odstawiamy ciasto do wyrośnięcia na około 12 godzin (najlepiej zostawić na noc w ciepłym miejscu osłonięte ściereczką). Po tym czasie możemy przygotowywać się do pieczenia – rozgrzewamy piekarnik do temperatury 240-250oC (góra/dół). Do piekarnika wstawiamy naczynie do pieczenia chleba – będziemy bowiem wkładać ciasto już do gorącego naczynia (najlepiej jeśli jest to ono żaroodporne lub żeliwne z pokrywką). Na blat lub stolnicę wysypujemy nieco mąki i garstkę otrębów, wykładamy ciasto formując zgrabny bochenek i jednocześnie obtaczając go w otrębach. Na wierzchu bochenka możemy wyciąć lekko zwilżonym nożem dekoracyjną kratkę. Wyjmujemy ostrożnie naczynie i przekładamy do niego ciasto. Pieczemy pod przykryciem ok. 30 minut, a następnie zdejmujemy pokrywkę i pieczemy jeszcze 15 minut, tak aby skórka była efektownie rumiana. Po upieczeniu dajemy naszemu wypiekowi chwilę ostygnąć, ale nie w pełni. Wyjmujemy na deskę jeszcze ciepły, aby się nie zaparzył. Kroimy dopiero po pełnym wystygnięciu.
Taki puszysty rumiany chleb smakuje wyśmienicie ze świeżym masłem i szczypiorkiem, pastą jajeczną z koprem i dymką czy twarożkiem z ogórkami, rzodkiewką i koperkiem.

Chleb z ziarnami lub musli

To propozycja dla wszystkich, którzy lubią jeść zdrowo. Chlebek pszenno-żytni z dodatkiem zdrowych ziaren słonecznika, dyni czy owsa w postaci płatków owsianych w towarzystwie witamin ze świeżych warzyw to prawdziwa uczta na pierwsze i drugie śniadanie. Przygotowanie tego wypieku również nie nastręczy trudności nawet mniej wytrawnym amatorom gotowania. Do przygotowania chleba potrzebne będą: 250 g mąki pszennej, 150 g mąki pszennej razowej, 100 g mąki żytniej, 40 g świeżych drożdży, 150 ml wody, 200 ml mleka, 100 g mieszanych nasion (słonecznik, dynia, płatki owsiane, sezam, siemię lniane) lub gotowego musli, 30 g miodu ciemnego, 20 ml oliwy z oliwek, sól, 1 żółtko.

W kubeczku rozczyniamy drożdże z lekko podgrzanym (ciepłym, ale nie gorącym) mlekiem oraz miodem. Do miski wsypujemy mąki, nasiona lub musli, dodajemy oliwę i łyżeczkę soli. Wlewamy lekko ciepłą wodę oraz mleko z drożdżami. Wyrabiamy ciasto na jednolitą konsystencję i pozostawiamy do wyrośnięcia w ciepłym miejscu na ok. 30 minut. Przygotowujemy formę typu keksówka, solidnie natłuszczamy jej boki i dno. Przekładamy wyrośnięte ciasto i pozostawiamy jeszcze na ok. 15-20 minut. Przed samym pieczeniem chleb możemy posmarować lekko roztrzepanym żółtkiem i posypać nasionami słonecznika lub czarnuszki. Piekarnik rozgrzewamy do temp. 200oC (góra/dół). Pieczemy ok. 30-40 minut aż chleb będzie wyrośnięty i ładnie rumiany.
Zdrowy chleb ziarnisty smakuje doskonale ze świeżym masłem i rzodkiewką, sałatą i pastą z ryb wędzonych z koperkiem, a także w towarzystwie ogórka małosolnego.

Zdjęcia: Fotolia.com